Soru Detayı:
- Karun’un anahtarlarının hangi maddeden olduğu hakkında merfu sahih bir hadis var mı (altın gümüş gibi)
2. Karpuzdan faydalanınız ve ona tazim (saygı) ediniz. Çünkü onun suyu cennetten, tadı da cennet tadındandı
3. İncir yiyin. Eğer Cennet’ten inen bir meyve söyleyecek olsaydım, bunun incir olduğunu söylerdim.
Bunların sıhhatini ve kütüb-i sitte veya tisa gibi eserlerde geçip geçmediğini söyleyip, açıklar mısınız.
Değerli Kardeşim!
Birinci Rivâyet
Kârûn’un hazinesinin anahtarlarını ordusundan güçlü bir ekibe taşıttığı Kasas Sûresi’nde haber verilmiştir.[1] Lakin anahtarların hangi cinsten olduğu ile alâkalı Allah Rasûlü’den (s.a.v) bir rivâyet bizlere ulaşmamıştır. Nitekim, âyette zikredilen “مَفَاتِحَ” kelimesi, hazinelerin kapısını kitledikleri “anahtar” mâ’nasını ortaya koymakla beraber, hazineleri gizledikleri “mekân” anlamını da ifade etmektedir.[2] İslâm âlimleri bu yüzden, anahtar ile alâkalı bir sahih kaynak kendilerine ulaşmadığından aralarında ihtilâf etmişler, bazıları altın gümüşten derken bazıları deri cildindendir görüşüne yer vermiştir.[3] Buna göre elimizde kesin bir şekilde ifade edeceğimiz bir kaynak mevcut değildir.
İkinci Rivâyet
Âişe (r.a) annemiz, Hz. Peygamber (s.a.v) hakkında buyurmuştur ki: “Nebi sallallahu aleyhi ve sellem, karpuzu hurma ile beraber yerdi.”[4] İslâm âlimleri, Efendimiz’in (s.a.v) karpuzu hurma ile yemesi dışında fazileti ile alâkalı rivâyet olunan tüm rivâyetlerin batıl olduğunu ifade etmiştir.[5] Sorduğunuz hadisin hükmü içinde “zayıf” denilmiştir. Bununla beraber, her ne kadar karpuz hakkında nakledilen hadisler sahih olmasa da Allah Rasûlü (s.a.v) yediği için karpuzun bir fazileti, bereketi ve lezzeti de ortaya çıkmaktadır.
Üçüncü Rivâyet
“Eğer Cennet’ten inen bir meyve söyleyecek olsaydım, bunun incir olduğunu söylerdim.” hadisi hakkında “sahîh” değildir denmiştir.[6]
Dipnot
[1] Kasas, 28/76.
[2] Semîn el-Halebî, ed-dürrü’l-masûn, Dârü’l-Kalem, Dimeşk, 4/659.
[3] Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mes’ûd el-Begavî, Tefsîrü’l-begavî, Dârü Taybe, Riyâd 1417, 5/220.
[4] Ebû Dâvûd, Hadis No: 3836; Tirmizî, H. No: 1843; Nesâî, H. No: 7622. (Hadis Sahih’tir.)
[5] İbn Kayyim el-Cevziyye, Zâdü’l-meâd, Müessesetü’r-Risâle, Beyrût 1415, 4/263; Şemseddîn es-Sehavî, Makâsidü’l-hasene, Dârü’l-Kütübi’l-Arabî, Beyrût 1405, s.238-435.
[6] İbn Kayyim el-Cevziyye, Zâdü’l-meâd, 4/268.